Formacja SGO

20151017 Relacja ze zlotu szkoleniowego SGO, Jarocin

W dniach 17-18 października odbyły się warsztaty szkoleniowe Hostage Rescue przygotowane przez SPAP Wrocław, które obejmowało zakres zagadnień dotyczących działania w środkach komunikacji miejskiej. Realizowaliśmy jeden z najtrudniejszych wariantów czyli operacje na wagonach pociągu. Ćwiczenia miały na celu nabycie nowego doświadczenia oraz zgranie wszystkich uczestniczących oddziałów.
Na miejscu spotkaliśmy się już w piątek wieczorem aby wspólnie integrować, podzielić się doświadczeniami, zdać wzajemnie relację z obecnego poziomu, w każdym z oddziałów a co najważniejsze z samego rana dokonać odpowiednich przygotowań aby zacząć intensywny trening. Punktem spotkania była jarocińska parowozownia, w której do dyspozycji zostały oddane dla nas trzy bardzo masywne wagony. Mogliśmy w pełni wykorzystać je do swoich potrzeb.

_MG_7846

_MG_7895

Pierwsza faza szkolenia podzielona była na trzy panele, gdzie każdy z instruktorów niezależnie prowadził swoją tematykę. Naszym zadaniem było oswojenie się z pojedynczymi zadaniami aby finalnie móc wspólnie wykonać akcję opartą o wszystkie podstawowe umiejętności nabyte podczas ćwiczeń.

_MG_9160

Pokonywanie okien

Jedna z części szkolenia polegała na pokonywaniu przeszkód poprzez współpracę drabinowych i tłukących. Zadaniem osób odpowiedzialnych za drabiny było ułatwienie dostania się na wysokość okna aby tłukący mogli zniszczyć przeszkodę za pomocą wyspecjalizowanych narzędzi. Po wykonaniu procedury niszczenia należało jak najszybciej dostać się do wagonu w pełnej gotowości, eliminując przy tym wszystkie zagrożenia.

_MG_7944

_MG_7947

_MG_8095

_MG_8127

Poruszanie się w wagonach

Bardzo ważnym elementem podczas opanowywania pociągu jest poruszanie się wewnątrz. Dlatego też jeden z instruktorów nauczył nas jak sprawnie i bezbłędnie pokonywać wąskie korytarze oraz pokazał jak prawidłowo przeszukiwać nawet najmniejsze z pomieszczeń. Warto zaznaczyć, że nieco różniło się to od standardowych działań w CQB, z którymi mieliśmy dotychczas styczność. Wszystko odbywało się przy zabezpieczeniu drogi ucieczki, przy której korzystaliśmy również z określonych procedur. Wszystko należało wykonywać płynnie i dynamicznie zwracając uwagę na każdy szczegół.

_MG_8249

_MG_8641

_MG_9468

 

Bardzo szybko przekonaliśmy się, że zasada „im więcej, tym lepiej” tutaj się nie sprawdza. Nawet apteczka, czy długa jednostka broni staje się niebezpiecznym problemem, gdy przeciskamy się przez przedziały w wagonach, lub wchodzimy do nich przez okna. Dla wielu oddziałów specjalizujących się w czerwonej, lub zielonej taktyce było „bardzo ciasno”, ale po paru godzinach praktycznie każdy wykonywał zagadnienia poprawnie. – Rogu, SGO Wrocław

 

 

Przedostawanie się do środka po żywej drabinie

Ćwiczeniem dość trudnym okazało się podchodzenie wraz z wchodzeniem do okien wówczas gdy do dyspozycji nie posiadamy odpowiedniego sprzętu w postaci drabin a jedyne co mamy to własne ciało. Tego typu współpraca polegała na wzajemnym zaufaniu, gdzie należało precyzyjnie i dokładnie wykonywać każdy ruch aby ustawić się stabilnie podczas wstępnej fazy eliminacji przeciwnika. Następnie odpowiednia technika pozwalała na przedostanie się do środka po swoim koledze w celu dalszego prowadzenia ognia. W tym samym czasie osoba będąca drabiną mogła z zewnątrz osłaniać swoich towarzyszy.

_MG_9254

_MG_9259

_MG_9409

Ostatnie zadanie

Podsumowaniem tego szkolenia było zadanie wykonywane wspólnie przez wszystkich uczestników warsztatów. Naszym celem było całkowite opanowanie pociągu w oparciu o trzy grupy, gdzie każda realizowała swoje wytyczne otrzymane przez dowódców. Wagon należało zabezpieczyć z zewnątrz, przedostać się do środka oraz wyeliminować przeciwników, a na sam koniec wydostać rannych i udać się z nimi do bezpiecznej strefy.

_MG_9349

_MG_9458

_MG_9463

_MG_9537

_MG_9560

_MG_9580

_MG_9619

Ogólnie trening pozwolił nakreślić i zwizualizować jak ciężkie są działania w środkach komunikacji miejskiej. Przede wszystkim sprzęt nie został skonfigurowany typowo do wykonania operacji w warunkach z jakimi przyszło nam się zmierzyć. Odstające kawałki szkła w oknach nie wybaczają błędów i nieprzygotowania, wąskie okna, przez które ciężko przecisnąć się w kamizelkach PC wypchanych wkładami balistycznymi też nie dawały za wygraną. Generalnie dostaliśmy bardzo dużo cennych wskazówek i nauczyliśmy się postępowania przy opanowywaniu środków komunikacji publicznej, zdobyta na szkoleniu wiedza pozwoli nam rozwijać się w tym zakresie oraz wykorzystywać nabyte umiejętności podczas odbijania zakładników.

_MG_8803

_MG_8773

_MG_8194

_MG_8989

_MG_9750