Materiał ma na celu przedstawienie i omówienie podstawowych technik wejść do pomieszczeń w zespole dwuosobowym przy założeniu braku lub otwartych drzwi, komend SOP oraz technik zwiększających bezpieczeństwo przy wejściu do małych pomieszczeń.
Istnieją dwie metody wejścia do pomieszczeń: pierwsza to droga najmniejszego oporu, czyli ścieżka w kierunku otwartych przestrzeni (te które z zewnątrz widzi już operator). Drugą metodą jest droga do bezpośredniego zagrożenia, czyli ścieżka do stref potencjalnie niebezpiecznych (jak róg pomieszczeni po tej samej stronie, gdzie znajduje się zespół).
Przy wejściach stosowane są dwie modyfikowane techniki: hak/łuk/buttonbook oraz krzyż/crossover. Jest tylko jedna zasada dotycząca wykorzystania którejś z technik: o sposobie wejścia do pomieszczenia decyduje jedynka (1), dwójka (2) jedynie się dopasowuje.
I. PROCEDURY
Zespół ustawiony przed pomieszczeniem, przejmuje sektory odpowiedzialności (AOR) według założeń: 1 obserwuje wejście do pomieszczenia, 2 obszar znajdujący się przed zespołem.
I. 1 Przy komunikacji werbalnej, 1 podaje komendę SOP „gotów„, 2 komendę SOP „wejście„.
I. 2 Przy komunikacji niewerbalnej, w bezpośrednim kontakcie (zespół po jednej stronie), 1 potwierdza gotowość skinięciem głowy, 2 ściśnięciem ramienia lub dotknięciem ramie o ramie.
I. 3 Przy komunikacji niewerbalnej, bez pośredniego kontaktu (zespół po dwóch stronach), 1 potwierdza gotowość skinięciem głowy lub poruszeniem broni góra/dół, 2 potwierdza odpowiadając tym samym gestem.
II. TECHNIKI
II.1 Wejście łukiem
Komenda SOP: „Wejściem hakiem”
A. Hak z jednej strony
Komenda SOP: „Wejściem hakiem”
B. hak z dwóch stron
Komenda SOP: „Wejściem hakiem, dwie strony”
II.2 Wejście krzyżowe
Komenda SOP: „Wejściem crossem”
A Krzyż z jednej strony
(UWAGA: w grafice 1 powinien zająć w pokoju miejsce 2)
B Krzyż z dwóch stron
Komenda SOP: „Wejściem crossem, dwie strony”
III. TECHNIKI DODATKOWE
III.1 Flash view
Technika stosowana przy wejściach dynamicznych (szybki odpowiednik „krojenia tortu” przy wejściach skrytych”). Flash view to krótki moment przed wejściem do pomieszczenia, gdy 1 w ruchu obserwuje co znajduje się w centralne części pomieszczenia. Przy pojawieniu się celu 1 likwiduje go jeszcze przed wejściem do pomieszczenia. Poza wejściem do pomieszczenia, mogą być podjęte inne działania:
Komenda SOP: „Stój” – zespół nie wchodzi do pomieszczenia np. z powodu zauważenia odciągu.
Komenda SOP: „Sam” – 1 samodzielnie przeszuka małe pomieszczenie
Komenda SOP: „Kryje sektor” – gdy 1 nie wchodzi do pomieszczenia ale zabezpiecza przejście dla pozostałych członków zespołu.
Flash view podczas wejścia dynamicznego
III. 2. Obrona przed rozbrojeniem
Technika ma zastosowanie w bardzo wąskich i małych pomieszczeniach (extreme close quarters battle) i oparta jest na Point Shooting (materiał w opracowaniu). Po wykonaniu Flashview, w momencie wejścia w któryś z rogów pomieszczenia, obniżamy broń pod pachę i i wyciągamy rękę wspierającą na wysokości splotu słonecznego. Pozycja trzymania broni powoduje, jej skrócenie co ogranicza ryzyko zablokowywania przy wejściu, natomiast otwartą dłonią wspierająca możemy odepchnąć napierającego napastnika. Strzelanie odbywa się bez wykorzystania przyrządów celowniczych. Sprawdź również inne techniki przeciw zaborowi broni.
Opracował: Ram
Video: Bond