Formacja SGO

20120708 Koncepcja SGO Gdańsk na symulacje ASI i HRT

Zainteresowanie różnych instytucji formacjami pasjonackimi SGO pozwala na realizację nietypowych projektów, o których sami kilka miesięcy temu nawet byśmy nie myśleli. Jedną z takich akcji była symulacja szturmowania zajętej przez terrorystów szkoły oraz ewakuacja ponad 300 uczniów gimnazjum nr 29 w Gdańsku.

Image

Inicjatywa organizacji tego rodzaju zajęć wyszła ze strony dyrekcji i grona pedagogicznego szkoły, którą zaciekawiły pokazy SGO na Uniwersytecie Gdańskim w trakcie Bałtyckich Dni Nauki. Dowództwo SGO dostrzegło ogromne możliwości płynące z działań na obiekcie szkolnym i zaproponowało interaktywną symulację ewakuacji szkoły:
„Nie było to proste zadanie. formuła zajęć miała uświadomić dzieciom zagrożenia w takich sytuacjach, walkę ze stresem i reakcje na przebieg zdarzeń. Oznaczało to dużą odpowiedzialność, bo każdy nasz błąd przy symulacji czy warsztatach mógł utrwalić u nich złe nawyki, a tym samym w przyszłości spowodować zagrożenie ich zdrowia i życia. Dlatego mimo tak złożonego zagadnienia jakim jest ASI i HRT, szczegółowo przedstawiliśmy tylko tą tematykę co do której mieliśmy pewność prawidłowości rozwiązań.” – Ramirez.

Image

Na kilka dni przed symulacją, w szkole pojawiły się osoby reprezentujące grupę w celu zapoznania się z budową obiektu, rozpoznania dróg ewakuacyjnych oraz rozmowami z kadrą pedagogiczną. Wspólnie zadecydowano o zachowaniu całej operacji w tajemnicy przed uczniami szkoły – nieprzewidywalność zachowań i losowość zdarzeń było jednym z założeń grupy i dawało możliwości sprawdzenia swoich planów i umiejętności w dynamicznym, zmiennym i wymagającym środowisku. Co ważne, SGO Gdańsk otrzymało możliwość zastosowania dostępnych środków pozoracji: ekranów dymnych, prostej pirotechniki i ładunków hukowo-błyskowych (wskazano również wobec których klas można zastosować dodatkowe metody dyscyplinujące). O szczegółach akcji poinformowano również oczywiście Policję i inne służby. Na 2 godziny przed akcją zespoły realizacyjne pojawił się w okolicach szkoły i w ukryciu czekały na rozpoczęcie operacji.

Image

O godzinie 10:28 wszyscy operatorzy zajęli już swoje pozycje, a strefa filtracyjna czekała na pierwszych odbitych zakładników. Równo o godzinie 10:30 przerywany dzwonek zasygnalizował rozpoczęcie akcji, w tym samym momencie na korytarzach 3 piętrowego obiektu rozległy się wybuchy – rozpoczęła się planowana ewakuacja. Podczas gdy korytarze i schody pilnowane były przez zespoły zabezpieczenia, zespół szturmowy przejmował po kolei wszystkie klasy.

Image

Image
Warto zwrócić uwagę na kartkę na drzwiach. Oznaczono w ten sposób klasy (sportowe), które sprawiały najwięcej problemów nauczycielom. Tutaj nie było „patyczkowania”.

Image
Image

Po przeszukaniu uczniowie w piątkach opuszczali w pośpiechu swoje klasy. Co ważne, nie było przypadków nie subordynacji czy ignorowania poleceń. Również operatorzy dobrze wykonali swoją pracę ponieważ zapanowali nad wszystkimi uczniami (stosunek 300 do 18 mówi to sam za siebie), a do czynienia mieli z różnymi sytuacjami łącznie z próbą zabarykadowania klasy.

Image
Image
Image
Image

Wzorowana na ewakuacji planowanej operacja, zajęła niecałe 15 min. W tym czasie SGO bezpiecznie ewakuowało ponad 300 uczniów, oczyściło 16 klas i zabezpieczyło 3 kondygnacyjny budynek. Całość akcji przebiegła płynnie, korytarze i schody były cały czas ubezpieczane, uczniowie kierowali się we wskazywanym kierunku i co najważniejsze nie było objawów paniki mimo wybuchu petard i dymu.

Image
Image

Po zakończeniu akcji uczniowie czekali na dalszy przebieg zdarzeń w wyznaczonej strefie filtracyjnej. Miłym akcentem dla cały czas skupionego zespołu były spontaniczne oklaski wszystkich uczestników, w momencie gdy szkołę opuszczały ostatnie osoby z SGO Gdańsk. Warto zaznaczyć, że uczniowie cały czas nie wiedzieli jeszcze co się dzieje.

Image

Ujawnianie pierwszych informacji rozpoczęliśmy od wyjaśnienia na czym polegał incydent, w którym uczestniczyli i w jaki sposób został on rozwiązany. Uczniowie dowiedzieli się, że po aresztowaniu napastników rozpoczęto ewakuację budynku klasa po klasie i że była to tzw. ewakuacja planowana. Wyjaśniono również jak zachować się w sytuacjach działania interweniujących grup antyterrorystycznych.

Image
Image

Następnie zaproszono uczniów do wysłuchania warsztatów z zakresu samoobrony, uwzględniających szczególnie zagadnienia związane z obrona przed bronią używaną podczas brania przez porywaczy zakładników, czyli noży i pistoletów. Skupiono się na idei samoobrony i warunków jej wykorzystania (głównie w systemie Krav Maga). Przy prezentacji technik obrony z bronią palną, wyjaśniono zasadę pracy i blokady zamka oraz sposobów na rozbrojenie jednostki, a tym samym pozbawienia napastnika narzędzia ataku.
Druga prezentacja obejmowała obronę przed atakiem nożem, oraz sposoby na wykorzystanie ograniczeń napastnika korzystającego z takiego narzędzia.

Image
Image

Po warsztatach zaproszono do udziału w kolejnej symulacji. Tym razem zaprezentowana miała być sytuacja odbicia zakładnika i natychmiastowa ewakuacja. Napastnik z zakładnikiem (ochotniczka jednej z obecnych klas), pojawiłi się przed budynkiem szkoły. Gdy zespól szturmowy uzbrojony w tarcze balistyczną zmuszał do poddania się (a tym samym skupiał na sobie uwagę napastnika), drugi zespół schowany za budynkiem czekał już na odpowiedni moment i użycie ładunków hukow-błyskowych o skróconym czasie zapłonu. Za plecami zaskoczonego napastnika wybuchł ładunek, ofiara wyrwała się z chwytu, a zespół „rzucił” się na napastnika, obezwładnił i rozbroił.

Image
Image
Image

Kolejna dawka wiedzy dla uczniów obejmowała pierwszą pomoc. Podobnie jak przy samoobronie, skupiono się na zagadnieniach przedstawiających specyfikę sytuacji w której pojawiają się zakładnicy. Omówiono więc możliwe obrażenia podczas ataków napastników na potencjalne ofiary – czyli rany kłute i szarpane oraz rany postrzałowe. Ponieważ osoby realizujące te zagadnienia się nie tylko ratownikami ale również pasjonatami tych zagadnień, możliwe było zaprezentowanie różnic między apteczkami cywilnymi i „bojowymi”. Omówiono również podstawowe różnice miedzy medycyną cywilna, a TCCC i TEMS. Jedną z praktycznych prezentacji była pierwsza pomoc udzielana rannemu operatorowi, pokazująca utrudnienia wywołane dużą ilością wyposażenia ale również pomocne przy tym systemy jak chwyty ewakuacyjne i QR.

Image
Image

Trzecia symulacja przedstawiała ewakuację skrytą. Zespół szturmowy poruszał się w strefie względnie bezpiecznej. Dla zmylenia terrorysty i zapewnienia bezpieczeństwa zespołu, przy głównym wejściu do obiektu użyty został ekran dymny. W tym momencie pod okno jednej z klas podstawiono drabinę. Dwóch operatorów wspięło się do klasy i zarządziło ewakuację. W ciągu 2 minut, przez okno po drabinie klasę opuściło ponad 10 osób, a za nimi na końcu do strefy bezpiecznej oddalił się zespół ewakuacyjny.

Image
Image
Image
Image

Ostatnia symulacja zaprezentowała działania dynamiczne z użyciem sekcji wysokościowej oraz natychmiastową ewakuację. 2 operatorów (w zasadzie operator i operatorka, ponieważ jednym ze specjalistów w sekcji działań wysokościowych jest dziewczyna) zajęło stanowiska nad oknem klasy, w której znajdował się porywacz. Po wrzuceniu granatu hukowo-błyskowego, nastąpił szturm przez okna i drzwi. Po pokazie zaprezentowane zostały dodatkowo techniki zjazdowe i asekuracyjne.

Image
Image
Image
Image

Na koniec uczniom przekazano najważniejszą wiedzę – jak zachować się w przypadku ataku na szkołę. Problem ten przedstawiono na podstawie rozwiązań implementowanych w placówkach edukacyjnych w stanie Texas, gdzie uczniowie są specjalnie przygotowywani na wypadek sytuacji ASI. Możliwe zagrożenia (na szczęście w Polsce praktycznie nie realne) przedstawiono poprzez przybliżenie już 50 lat incydentów z udziałem zakładników w dużych obiektów (w tym szkół) – takimi jak ataki snajperów (Texas 1996, Waszyngton 2002), sytuacje zakładnicze (Moskwa 2002, Biesłan 2004) czy aktywnych strzelców (2007 Wirginia, 2012 Kano).

Dyrektor podczas podziękowań, zaznaczył że cała akcja miała wyjątkowo profesjonalny charakter i w swojej pracy jako pedagog nie brał udziału w tego rodzaju przedsięwzięciu. Nasza współpraca ze szkołą była wręcz wzorowa i z pewnością zaangażujemy się jeszcze przy innych projektach realizowanych w tej placówce.

Image

Specjalne Grupy Operacyjne od pewnego czasu ściśle współpracują z rożnymi szkołami. Poza SGO Gdańsk tego rodzaju inicjatywy realizuje również SGO BOST z Bielska – organizując selekcje i szkolenia dla klas mundurowych oraz współpracując z Centrum Bezpieczeństwa i Edukacji Służb Mundurowych Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Pozwala to na budowę społecznego zaangażowania SGO oraz wzrost roli formacji pasjonackich w procesie pro-obronnej edukacji młodzieży.

Image

Patronat SGO zapewniają:
Helikon-Tex
Gunfire.pl

http://img36.imageshack.us/img36/3517/gunfirelogo.png