Materiał ma na celu przedstawienie podstawowych formacji podczas marszu w terenie otwartym oraz SOP dla wybranych sytuacji taktycznych.
Przy planowaniu, przyjęty szyk marszowy określany jest zwykle w CONOPS lub 5W. Dowódca przy wyborze szyków i ugrupowań marszowych powinien uwzględniać 3 czynniki: bezpieczeństwo lub szybkość oraz dowodzenie. Szybkie poruszanie nie będzie bezpieczne oraz łatwe w dowodzeniu, wolne przemieszczanie jest prostsze w dowodzeniu ale trwa dłużej. Odległość między osobami i sekcjami określana jest przed dowódcę na podstawie analizy METT-T.
SOP powinny określać jakie szyki będą wykorzystywane w trakcie postoju czy reakcji na kontakt.
SZYKI MARSZOWE
Klin
Optymalna formacja ofensywna, zapewniająca dobre pokrycie AOR i manewrowanie (łatwe zejście do linii w przypadku kontaktu z dowolnej strony). Klin może być rozwinięty po równo na stronę (na schemacie przykład niżej) lub ze stroną dominującą (na schemacie przykład wyżej).
Zastosowanie:
Poruszanie na otwartej przestrzeni w sekcji
Podejście do budynku
Kolumna/podwójna kolumna
Szybka formacja marszowa o nieoptymalnym pokryciu AOR. Zalecane jest lekkie rozejście na kryte sektory, aby nie poruszać się jeden za drugim (chyba że decyzja TL jest inna). W przypadku ataku drogowego nie należy absolutnie rozbijać się na dwie kolumny (ryzyko ognia krzyżowego).
Zastosowanie:
Poruszanie drogami
Poruszanie w strefie względnie bezpiecznej
Eszelon
Formacja ofensywna do zastosowania w sile drużyny. Silne skupienie AOR na jednej stronie. Eszelon może być podzielony na dwa zespoły (schemat po prawej stronie).
Zastosowanie:
Poruszanie na otwartej przestrzeni
Poruszanie ze znanym prawdopodobnym kierunkiem ataku
Diament
Formacja defensywna i możliwa modyfikacja formacji klin z zabezpieczeniem przed okrążeniem. W sile drużyny, możliwa jako formacja postojowa (obrona okrężna).
Zastosowanie:
Poruszanie na otwartej przestrzeni
Postój
Linia
Podstawowa formacja ofensywna, skupiająca AOR na froncie i umożliwiająca szybkie natarcie zespołami lub sekcją. Podatna na ataki z flanki.
Zastosowanie
Standardowe natarcie na przeciwnika
Przeszukanie obszaru po kontakcie (SSE)
PRZEGRUPOWANIE
Klin do linii
Zrównanie z najdalej wysuniętym operatorem.
Klin do kolumny
Zejście za najdalej wysuniętym operatorem.
Kolumna do klinu
Rozejście na sektory.
Kolumna do linii
Zrównanie z najdalej wysuniętym operatorem.
Linia do klinu
Wysunięcie z przejęciem sektorów.
Linia do kolumny
Wysunięcie z zejściem.
VIDEO
Opracował: Ram
Schematy: MD